تعزیه

موسیقی
تیر ۳۰, ۱۳۹۹
فصل سرگرمی و بازی
تیر ۳۰, ۱۳۹۹

نقش‌مایه انسانی، زنان در خیمه‌گاه در دشت کربلا، برگرفته از نقاشی روی چوب،سقانفار روستای کبریاکلا، شهرستان بابل؛ بازآفرینی طرح از فاطمه شاکری

مدخل‌هایی از فصل تعزیه به یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین نمایش‌های ملّی، قومی و مذهبی این منطقه یعنی هنرِ نمایشی _ موزیکال تعزیه‌خوانی یا شبیه‌خوانی مربوط است. تعریف لغوی این پدیده‌ی هنری در مازندران و چگونگی پیدایش این هنر و زمینه‌های گسترش تعزیه و تعزیه‌خوانی و تغییر و تحوّلات آن در این فصل بازتاب یافته است. شاکله‌ی ساختاری اعم از موسیقایی _ نمایشی و نیز متن اشعار و مضامین و مفاهیم ظاهری و درونی تعزیه‌ی مازندران، از دیگر مفاهیم موجود در مدخل‌های این فصل است. بخش بعدی به تأثیر فرهنگ بومی اعم از ادبیّات، موسیقی قومی، طنز و هجو در نسخه‌ها یا بیاض‌های معمول در این منطقه و نقش آنها در فراگیرشدن این نمایش و هنر ملّی اختصاص یافت. در بخش دیگری از این فصل، قوم‌موسیقی‌شناسان دانشنامه، انواع رپرتوارها و لحن‌های ملّی (ردیفی _ دستگاهی)، قومی، آیینی و مذهبی تعزیه را بررسی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *